Za pět let budeme prodávat každé druhé Volvo s elektrickým pohonem

Poprvé se odstěhoval za šéfovskou pozicí do ciziny a od počátku se utkává s covidovou situací. „Musíme být kreativní a vymýšlet, jak dělat svou práci bez ohledu na komplikace,“ říká Alican Emiroglu, který nově vede české zastoupení Volva. Mluví o plánech na tuzemském trhu i o globální elektrické strategii značky.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Převzal jste vedení českého zastoupení Volva na počátku listopadu uprostřed vrcholné covidové krize. Nepřipadáte si trochu jako smolař? Určitě by se dalo představit i lepší startovní období…

Ano, je to trochu smůla. Pro poznávání nových kolegů a sladění se s celým týmem by určitě jiné časy byly vhodnější. Nicméně situace je taková, jaká je, nejen v Česku, ale po celém světě, a je třeba se s tím vyrovnat. Nemá smysl si stěžovat, to nám nepomůže. Musíme se snažit hledat kreativní řešení, která nám pomohou dělat dobře naši práci bez ohledu na koronavirovou situaci.

 

Jak dlouho dopředu jste věděl, že zamíříte do Česka?

Nabídku jsem dostal začátkem léta, proběhla nějaká jednání a začátkem září bylo definitivně rozhodnuto, že zamířím do Prahy.

 

Sledoval jste během té doby vývoj v naší zemi?

Samozřejmě jsem se zajímal o to, co se v Česku děje. Z profesního hlediska to zase tak velká novinka nebyla. Ve své minulé pozici jsem měl na starost importéry Volva v mnoha zemích Evropy. Do regionu EMEA (Europe, Middle East, Africa) patří i Česká republika, takže jsem měl poměrně detailní informace o číslech, vývoji trhu a ostatních záležitostech, které s tím souvisejí.

 

 

Jaké pro vás byly hlavní argumenty pro a proti přijetí pozice v Česku?

Žádné argumenty proti jsem ani neměl. A těch pro byla celá řada. Jednak to byl služební postup a nová výzva, stát se managing directorem pro určitou zemi. Navíc jsem vždy slyšel samé dobré zvěsti o českém týmu Volva, o celé zemi, místním automobilovém trhu i našich partnerech. Takže to bylo ve skutečnosti velmi snadné rozhodování.

 

Je to váš první dlouhodobý pracovní pobyt v jiné zemi?

Ano, měl jsem sice na starosti spolupráci s řadou různých zemí a často jsem je navštěvoval, ale tentokrát poprvé je to trvalé usazení v jedné zemi. A i to je pro mě velmi zajímavá a nová zkušenost.

 

 

XC40 táhne, u sedanů a kombi chceme přidat

Zatímco celý český automobilový trh klesl podle statistik o 19 procent, u Volva to bylo 14 procent. Dá se tento výsledek hodnotit jako relativně úspěšný?

Proti celkovému trhu se naše čísla vyvíjela relativně dobře. Nicméně jsou i další srovnání. Pokud se podíváme jen na trh prémiových vozů, kam také patříme, tam byly procentuální výsledky lepší než ty naše. Vcelku je ale možné říci, že loňský rok byl pro Volvo na českém trhu dobrý a úspěšný.

 

 

Zmínil jste trh prémiových vozů: u velké německé trojky (Mercedes Benz, BMW, Audi) či Lexusu byly loňské poklesy jen v řádu jednotek procent. Berete to jako výzvu pro rok 2021?

Ztratili jsme trochu na tržním podílu mezi prémiovými značkami, což má své důvody. Náš obchodní model je více postavený na produkci vozů přímo na základě objednávek zákazníků, nevyrábíme tolik aut na sklad. Což při zavření továren během jarní vlny vedlo k tomu, že jsme neměli zásoby vozů k prodeji. Ve druhém pololetí se už situace výrazně zlepšila a ztrátu jsme stahovali. Pro nás jsou důležité i další cíle, prodeje elektrických vozů, plug-in hybridů a také takzvaných „young used cars“, tedy vozů do pěti let. Tam patříme mezi velmi atraktivní značky a celkově se tak neustále záběr naší značky na českém trhu zvětšuje.

 

Kterým modelům od Volva se v loňském roce dařilo nejlépe? A kde by to naopak mohlo být lepší?

Jednoznačně nejúspěšnější je XC40, menší SUV, což je náš nejprodávanější vůz. V případě tohoto modelu prodeje loni oproti předloňskému roku stouply a je to nejprodávanější auto ve své kategorii. Velmi úspěšné jsou také další SUV, tedy modely XC60 a XC90, i když s tím můžeme ještě zaznamenat určitý posun. A zlepšení určitě můžeme dosáhnout u našich sedanů a kombíků, tedy řady S a V.

 

Pokud hovoříme o největším XC90, to čelí stále rostoucí konkurenci. Většina dalších prémiových značek má v segmentu velkých SUV dokonce více modelů a přidávají se další.

Trh je v této kategorii velmi zahuštěný, to je fakt. Přesto se držíme velmi dobře. Pořád je to velmi pěkné, atraktivní a technologicky špičkové auto, a to už jsme v šestém roku jeho produkce.

 

Jak dlouhý bývá u Volva „životní cyklus“ jednoho modelu?

Nemohu mluvit o tom, zda a kdy přijde nová generace XC90. Lze pouze obecně říct, že k obnově jednotlivých modelů dochází v průměru po sedmi až osmi letech.

 

Loni jste v pořadí značek podle prodejů postoupili na českém trhu o jednu příčku nahoru, z osmnácté pozice na sedmnáctou. Máte ambici zaútočit na první patnáctku?

Máme ambici růst, ale ne za každou cenu, musí to dávat ekonomický smysl. Naším velkým a dlouhodobým cílem je růst v oblasti elektrických aut, to je naše klíčová priorita.

 

Jaké jsou vaše cíle pro letošní rok? Ať už se týče absolutních čísel, nebo ve srovnání s celkovým trhem?

Obchodní strategie naší značky, která platí i na českém trhu, vychází ze tří základních prvků. Už jsem zmiňoval celkové prodeje a růst v oblasti elektromobility, dále k tomu patří i budování zákaznických vztahů. Co se čísel týče, chceme letos v Česku překonat výsledky loňského roku a jsem si jistý, že se to stane.

 

 

Sedanové Turecko

V České republice je patrný neustávající zájem klientů o SUV vozy (tvoří více než třetinu prodejů). Je v Turecku, odkud pocházíte, situace obdobná?

SUV rostou na všech trzích, to je zcela zřetelné. Nicméně turecký trh je stále „trhem sedanovým“, lidé je pořád mají v největší oblibě. I turecký odbyt SUV vozů ovšem rychle roste, populární jsou zejména menší vozy v této kategorii.

 

O českých klientech se dlouhodobě ví, že je pro ně velmi podstatná velikost kufru. Je nějaká vlastnost vozu specificky důležitá pro zákazníky ve vaší rodné zemi?

Velikost kufru není pro turecké kupující tak zásadní, důležitými faktory jsou spíš síla motoru, počet koní a především pohodlí, luxusní výbava a technologické vychytávky.

 

Pracoval jste s importéry v řadě zemí Evropy, Blízkého východu a Afriky. Jaké regionální rozdíly jste vypozoroval v této roli?

Na Blízkém východě jsou velmi populární velké a silné vozy amerického typu s třílitrovými či čtyřlitrovými motory. Silnou pozici tam mají také japonské značky. Na druhé straně je třeba Island, kde je trh mimořádně zaměřený na vozy s elektrickým pohonem. Podobně je tomu například v Izraeli, kde stát výrazně podporuje vozy s alternativními motory. Co mají ovšem společného téměř všechny trhy, je už zmiňovaná obliba kategorie SUV.

 

Láska od dětství

U značky Volvo jste už řadu let. Co vás k ní přivedlo?

Byla to náhoda, ovšem mimořádně šťastná, protože vztah k Volvu mám už od dětství. Moje teta žije ve Stockholmu, a když jezdila s rodinou na prázdniny k nám do Turecka, strašně se mi líbilo jejich auto, Volvo pro mě bylo auto snů. Když jsem pak vystudoval vysokou školu se strojírenským zaměřením, zmínil se jeden rodinný přítel, že slyšel o volném místu v jednom dealerství. Neváhal jsem ani vteřinu. Bylo to v roce 2001 a od té doby jsem pořád u Volva.

 

Jakými pozicemi jste prošel, než jste se dostal až do čela českého zastoupení?

Od původního angažmá u jednoho prodejce jsem se posunul na národní úroveň. Zastával jsem řadu různých rolí, od technických přes obchodní až po manažerské. Posledního dva a půl roku před příchodem do České republiky jsem byl obchodním a provozním ředitelem pro importéry ve vybraných zemích EMEA.

 

Co tato funkce obnášela? A pro kolik zemí jste byl partnerem?

Mluvíme o 35 zemích, do kterých patřila například střední a východní Evropa, pobaltské země, Balkán, ale i Blízký východ nebo třeba Angola. Měl jsem na starost obchodní aktivity, ať už se týkaly prodeje nových vozů, nebo třeba dílů. Mezi mé úkoly patřilo, abych byl importérům partnerem například při stanovování cen, vytváření obchodních plánů, sledování konkurence na jednotlivých trzích, aktivity v marketingu a spousta dalších záležitostí.

 

Řekl jste, že pozice country managera je pro vás novou výzvou. V čem spočívá?

Přijet do nové země, poznat prostředí a kulturu je samo o sobě výzvou. V českém týmu jsem jediným cizincem. Budu se tedy učit od kolegů, jak český trh funguje. Myslím, že na druhé straně zároveň mohu přinést nějaké nové podněty k tomu, jak ještě vylepšit naši pozici. Mohla by to být win-win situace pro obě strany. A aby byla, v tom je právě ta výzva.

 

Je vaše funkční období v čele českého zastoupení značky Volvo nějak konkrétně časově vymezeno?

Smlouvu mám na tři roky, může být případně prodloužena. Ale základní časová jednotka jsou právě ty tři roky.

 

Elektrická verze pro všechny modely

Ústředním tématem automobilového průmyslu jsou emise, alternativní pohony a podobně. Jsme podle vás skutečně na prahu revoluční změny?

Nejsme na prahu změny, už probíhá. Před pěti lety byly možná elektrické vozy snem, ale dnes je podle mého názoru jasné, že budoucnost aut je v elektrifikaci.

 

Zájem zákazníků o vozy s elektrickým, vodíkovým či hybridním pohonem sice stoupá, ale zatím je výrazně menšinový. Co jej nejvíce brzdí? Vyšší cena? Nedostatečně rozvinutá infrastruktura? Zvyk zákazníků?

Jsou trhy, kde je již dnes o elektrické vozy velký zájem. Myslím, že zákazníci se adaptují velmi snadno: je to pohodlné, tiché, příjemné na řízení. Problém je zatím s infrastrukturou, ta se musí zlepšit. Stejně tak nás ještě čeká vývoj v oblasti kapacity baterií a nákladů na bateriový pohon. Nejdůležitější roli ovšem bude hrát podpora vlád směrem k trvale udržitelné dopravě. Na příkladech mnoha zemí západní Evropy vidíme, že pokud vláda tyto změny podporuje, trh s elektrickými vozy roste opravdu rychle.

 

Česká vláda ovšem zatím žádnou podporu elektromobilitě nedeklaruje. V tomto směru to možná budete mít těžší než jinde…

Ano, vidíme to i na číslech prodejů elektrických a hybridních vozů na českém trhu. Jsem si ale jistý, že pokud by k tomu vláda přikročila, bylo by Česko rychle mezi předními zeměmi Evropy.

 

Mohou být zmíněné bariéry v dohledné době překonány?

Jsem o tom přesvědčen. Řekl bych, že v roce 2025 bude mnohem více nabíjecích stanic. Navíc jich není potřeba tolik jako benzinových čerpadel, můžete si auto dobíjet i doma nebo v práci.

 

Volvo patří mezi značky, které do zásadní proměny autoprůmyslu investují značné prostředky i energii. Jaká je vize, se kterou pracujete?

V roce 2025 chceme prodávat polovinu všech vozidel s plně elektrickým pohonem. Pokud bychom přičetli i plug-in hybridy, bude ten podíl ještě vyšší. Druhou zásadní strategií je, že u všech nových modelů vždy budeme nabízet i plně elektrickou verzi. Jestli k ní vždy bude i spalovací motor a hybrid, to se uvidí, ale plně elektrickou verzi budou mít všechny.

 

Jak se může na dalším vývoji v uživatelském přístupu k automobilům projevit covidová krize? Roky se mluví o sdílení aut a podobně, nyní by si člověk ale řekl, že vlastní auto významně nabylo na hodnotě… Co myslíte vy?

Význam vlastního auta jako bezpečného způsobu přepravy a jistého soukromého prostoru jistě stoupl a je to zcela logické. Na druhou stranu doufám, že covidová situace nebude trvat věčně, a až odezní, tak se nejspíš myšlenky na sdílení aut a další změny v mobilitě opět vrátí do hry.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama