Zájem o kola je obrovský. Ale stezky pořád chybí

12. května 2021

Jakub Ditrich

Jakub Severa

Jakub Ditrich propaguje v Česku elektrokola už od roku 2007 a zároveň je se svou firmou Ekolo.cz výrobcem značky Agogs. Nyní ho netrápí ani tolik to, že Asie nestíhá vyrábět a dodávky přehazovaček či brzd se zpožďují, ale že jde v Česku na podporu cyklistiky málo peněz.

Za koronakrize lidé houfně přesedli na bicykly, na nové kolo se čeká jak kdysi na škodovku. Jak jste poslední rok pocítili vy?

Prodejní špička začínala vždy v dubnu a vrcholila v květnu a červnu. Nyní se posunula na přelom ledna a února. Elektrokola se vyprodávala i dříve. Nyní už sledujeme, že návštěvnost na webu klesá. Jezdí se podobně jako loni, ale teď se oteplilo, očekávám, že spousta dalších lidí vyrazí na kole třeba do práce.

Nová kola ale opravdu nejsou, dodávky z Asie jsou zpožděné… Čím to je?

Problém je v tom, že před rokem se spousta lidí začala bát veřejné dopravy, to platilo ve Francii, Německu, Španělsku. Když se potřebovali někam dopravit, jeli autem a v uvědomělých městech na kole. Hodně to sleduji a vzniklo hodně moc pop-up bike lanes (nově vyrostlé a zpravidla dočasné cyklostezky, pozn. aut.), třeba v Berlíně vznikaly víceméně přes noc. Byli tam aktivisté, podpoření radnicí, dostali červenobílé kužely a z dvouproudé silnice byla najednou jednoproudá. A lidé začali trasy používat. Německo je taky země aut, takže tam probíhá několik sporů, ale většinou se tyto cyklostezky osvědčily, některé zůstaly, některé byly zrušené.

Tomu tedy přičítáte prudký nárůst poptávky po kolech?

Ano, navíc třeba ve Francii či v Německu mají podpůrná schémata jako například Jobrad.de, kdy vám zaměstnavatel schválí, že si můžete koupit kolo nebo elektrokolo. Firma dostane daňovou úlevu za to, že vám půjčí první splátku, a vy si kolo vyberete sám. Firmě splácíte třeba padesát eur měsíčně, zaměstnavatel si dá kolo do nákladů, získá úlevu a obchodníci jsou nadšení a dávají na tato kola lepší cenu. Snažil jsem se bavit u nás s ministerstvem životního prostředí, ale říkali, že to je složité a mají kotlíkové dotace a tak.

Co se tedy na trhu s koly a elektrokoly stalo?

Vznikl obrovský tlak, velká poptávka a výrobci začali hromadně vykupovat komponenty na rok dopředu. Takže se to dostalo do smrtící spirály a například společnost Shimano ohlásila nárůst v prodejích komponent přes 150 procent a jsou vyprodaní nejen pro rok 2022, ale i pro rok 2023. Více kol se nedá vyrobit, nejsou přehazovačky, vícekolečka, ráfky. Investice do nových fabrik vznikají, ale je to rok až dva, než se rozběhne výroba. Takže třeba za dva roky tu bude možná zase hodně moc kol. Ale cyklistika půjde ještě nahoru.

Vy jste výrobcem značky Agogs. Platí i u vás, že kola nemáte?

My teď naštěstí čekáme kontejner s komponenty, které dlouho nebyly a objednávali jsme je loni v srpnu. Takže elektrokola budeme mít. Ale teď je nemáme, respektive máme jen jeden model, jinak je vše prodané. Za měsíc začneme montovat skládačky. Na téhle situaci mě ale těší, že mizí systém modelových roků.

Co to znamená?

Podpořte Reportér sdílením článku