Trh s ubytováním se musí proměnit, říká šéf vyhledávače pro rodiny s dětmi
19. ledna 2021
19. ledna 2021
Podnikání Františka Peterky, otce dvou dětí, jde zatím ruku v ruce s jejich vývojem. Než se měly narodit, postrádali se ženou e-shop pro malé děti, a tak založil prodeti.cz. Když povyrostly, nebavilo ho složitě shánět ubytování a aktivity pro rodiny a založil službu Explorio. Ta sice nemá kvůli covidu lehké časy, ale podle jejího zakladatele je třeba se přizpůsobit, přicházet s novinkami a nečekat jen na pomoc státu.
Je to příprava na to, až budou otevřené. Jsme v kontaktu s ubytovateli i poskytovateli aktivit a snažíme se přicházet s produkty a službami, kde bychom jejich byznys i v období covidu podpořili. Nyní je obtížné, aby hotely, apartmány, penziony i poskytovatelé aktivit dávali peníze do marketingu předem, když jsou zavřené a řeší, jestli dostanou dotaci, a jedou na hraně. Proto jsme přemýšleli, co dokážeme udělat, aby nám teď nemuseli platit, a zároveň jsme dokázali na vztahu pracovat, něco pro ně přinést a udržet uživatele na webu.
Přišli jsme na to, že teď nemá cenu se extrémně soustředit na následující týdny, teprve uvidíme, jak to bude s jarními prázdninami. Takže jsme připravili a doprogramovávali poukazy, které si zákazník může koupit, a hledáme do nich spolupracující partnery. Když si voucher zákazník koupí, může ho využít pro rezervaci v jakémkoli z dohodnutých ubytování. Kromě slevy získá hlavně jistotu, že kdykoli během letoška může do 48 hodin před pobytem dovolenou zrušit. I po otevření se bude mnoho lidí bát něco objednat, protože třeba neměli covid, nemají očkování. Zároveň se ukáže, že nejlepší ubytování v poměru cena, výkon a lokalita už jsou v březnu či dubnu pro rodiny na léto plná. Proto jsme přišli s vouchery, obvolali jsme partnery, zpětná vazba je dobrá.
Za to si vezmeme jen drobnou provizi, deset procent, co nám vyplatí až po konci ubytování daného hosta. Nyní po nich nic nechceme, vodíme rezervace, ony musí pouze dát garanci.
V e-commerce se pohybuje už více než deset let. V roce 2009 založil společnost Admarket.cz, zaměřenou na prodej mediálního prostoru na webech, kterou po dvou letech prodal Allegru. Dlouhodobě se orientuje na rodiny s dětmi. Stál za e-shopem ProDěti.cz, který později odkoupila skupina Mall Group. V roce 2017 založil Driveto zaměřené na pronájmy aut online, a část této firmy prodal skupině Miton. Nyní se věnuje hlavně rozvoji platformy Explorio, zaměřené na vyhledávání ubytovacích služeb a aktivit pro rodiny s dětmi.
Loni ještě bylo anticovid pojištění, ale nyní už to pojišťovny moc nechtějí dělat, nejsou schopny to riziko predikovat. Ale není moc jiná možnost než se v rámci cestovního ruchu přizpůsobit. Stejné přizpůsobení je, že se budou akceptovat PCR testy, antigeny. A kdo je očkovaný, bude moci jet taky. Stejně přemýšlí i letenkáři. Trh se změní. Je velký prostor pro digitalizaci, což je naše odvětví. Naším úkolem je tyto věci dobře komunikovat subjektům v cestovním ruchu, aby se naopak chopily příležitosti, využily věcí a nespoléhaly jen na státní dotace. Nějaké peníze díky dotacím na lůžka mají, ale lepší je spoléhat na sebe. Každá krize se dá využít jako příležitost.
Uvidíme, nechci predikovat. Jarní prázdniny jsou druhá nejsilnější část zimní sezony. První jsou Vánoce a Silvestr. Pokud bude otevřeno, tak to částečně pomůže, ale nebude to tak, že jsme na stávajících číslech. Kolik to bude, nedokážu říci. Část lidí si testy udělá, aby mohli jet, ale pro rodinu je to hodně peněz. A otázkou jsou vleky, velká část rodin si rozmyslí, zda jet na hory bez sjezdovky. Zatím to není jasné.
Podpořte Reportér sdílením článku
Má svůj web Ekonews věnovaný tématům udržitelnosti, ať už v byznyse nebo v praxi každého z nás.