Trh s ubytováním se musí proměnit, říká šéf vyhledávače pro rodiny s dětmi

19. ledna 2021

František Peterka se nyní věnuje hlavně rozvoji platformy Explorio, zaměřené na vyhledávání ubytovacích služeb a aktivit pro rodiny s dětmi.

Podnikání Františka Peterky, otce dvou dětí, jde zatím ruku v ruce s jejich vývojem. Než se měly narodit, postrádali se ženou e-shop pro malé děti, a tak založil prodeti.cz. Když povyrostly, nebavilo ho složitě shánět ubytování a aktivity pro rodiny a založil službu Explorio. Ta sice nemá kvůli covidu lehké časy, ale podle jejího zakladatele je třeba se přizpůsobit, přicházet s novinkami a nečekat jen na pomoc státu.

Na co se soustředí vyhledávač ubytování v době, kdy jsou ubytovací kapacity zavřené?

Je to příprava na to, až budou otevřené. Jsme v kontaktu s ubytovateli i poskytovateli aktivit a snažíme se přicházet s produkty a službami, kde bychom jejich byznys i v období covidu podpořili. Nyní je obtížné, aby hotely, apartmány, penziony i poskytovatelé aktivit dávali peníze do marketingu předem, když jsou zavřené a řeší, jestli dostanou dotaci, a jedou na hraně. Proto jsme přemýšleli, co dokážeme udělat, aby nám teď nemuseli platit, a zároveň jsme dokázali na vztahu pracovat, něco pro ně přinést a udržet uživatele na webu.

Co jste vymysleli?

Přišli jsme na to, že teď nemá cenu se extrémně soustředit na následující týdny, teprve uvidíme, jak to bude s jarními prázdninami. Takže jsme připravili a doprogramovávali poukazy, které si zákazník může koupit, a hledáme do nich spolupracující partnery. Když si voucher zákazník koupí, může ho využít pro rezervaci v jakémkoli z dohodnutých ubytování. Kromě slevy získá hlavně jistotu, že kdykoli během letoška může do 48 hodin před pobytem dovolenou zrušit. I po otevření se bude mnoho lidí bát něco objednat, protože třeba neměli covid, nemají očkování. Zároveň se ukáže, že nejlepší ubytování v poměru cena, výkon a lokalita už jsou v březnu či dubnu pro rodiny na léto plná. Proto jsme přišli s vouchery, obvolali jsme partnery, zpětná vazba je dobrá.

A jak za tuto službu budou hotely či penziony platit?

Za to si vezmeme jen drobnou provizi, deset procent, co nám vyplatí až po konci ubytování daného hosta. Nyní po nich nic nechceme, vodíme rezervace, ony musí pouze dát garanci.

František Peterka (37)

Slyší hotely či penziony na rezervaci bez rizika, protože to zase je určité riziko pro ně?

Loni ještě bylo anticovid pojištění, ale nyní už to pojišťovny moc nechtějí dělat, nejsou schopny to riziko predikovat. Ale není moc jiná možnost než se v rámci cestovního ruchu přizpůsobit. Stejné přizpůsobení je, že se budou akceptovat PCR testy, antigeny. A kdo je očkovaný, bude moci jet taky. Stejně přemýšlí i letenkáři. Trh se změní. Je velký prostor pro digitalizaci, což je naše odvětví. Naším úkolem je tyto věci dobře komunikovat subjektům v cestovním ruchu, aby se naopak chopily příležitosti, využily věcí a nespoléhaly jen na státní dotace. Nějaké peníze díky dotacím na lůžka mají, ale lepší je spoléhat na sebe. Každá krize se dá využít jako příležitost.

Konkrétně, co teď lze čekat dále? Leden je pro ubytovací služby odepsaný, otázka jsou jarní prázdniny v únoru…

Uvidíme, nechci predikovat. Jarní prázdniny jsou druhá nejsilnější část zimní sezony. První jsou Vánoce a Silvestr. Pokud bude otevřeno, tak to částečně pomůže, ale nebude to tak, že jsme na stávajících číslech. Kolik to bude, nedokážu říci. Část lidí si testy udělá, aby mohli jet, ale pro rodinu je to hodně peněz. A otázkou jsou vleky, velká část rodin si rozmyslí, zda jet na hory bez sjezdovky. Zatím to není jasné.

Sledujete, jestli když měli lidé rezervované pobyty třeba na Silvestra, tak si je přerezervovali, nebo spíše chtěli vrátit peníze?

Podpořte Reportér sdílením článku