Nové varhany dají svatovítské katedrále zvuk jako v Notre-Dame

23. září 2021

archiv JK

O varhanách mluví jako o „nástroji“ a při každém vyslovení zaznívá z tohoto slova jakási hudební noblesa. Josef Kšica je už dvaadvacet let varhaníkem svatovítské katedrály na Pražském hradě a těší se, až sem konečně dorazí nový nástroj, jehož příjezd oddálil koronavirus.

Jak byste představil nové varhany?

Jde o symfonický nástroj, který má šest a půl tisíce píšťal. Pochází z dílny ve Španělsku, nedaleko Barcelony, a postavil je Němec Gerhard Grenzing. Oproti současnému romantickému nástroji, stojícímu ve svatovítské katedrále, naplní zvukem celý vnitřní prostor. Jedním z argumentů pro vznik nových varhan bylo právě to, že dosavadní nástroj z roku 1931 od stavitele Josefa Melzera z Kutné Hory není dostatečně výkonný.

Jak se to projevuje?

Nyní je zvuk v první třetině katedrály slabší. Je to tím, že kůr je umístěn v jejím prostředku, směrem na sever, naproti Zlaté bráně. Zvuk je tedy krásně slyšet ve staré, centrální části. Nový nástroj však má při liturgii zaplnit zvukem i tu část katedrály, která začíná u vchodu.

První zvukové zkoušky nových varhan se odehrály už v roce 2019. Byl jste tehdy ve Španělsku?

Jistě, a pamatuji se na to velmi dobře. Na první koncert jsme tam odletěli tři dny po pohřbu Karla Gotta, s celým letadlem donátorů, kteří na vznik varhan přispěli většími částkami. Zájemci si mohli adoptovat i malé píšťalky, ale ty největší píšťaly vycházely každá na nějakých čtyři sta tisíc.

A hrál jste tam na varhany?

Ano, i když se tehdy jednalo o poněkud kuriózní koncert, protože kompletní byla pouze jejich třetina. Vzhledem k dané situaci to ale bylo dobře.

Proč?

Donátoři seděli v montážní dílně, ve vzdálenosti pouhých šesti metrů, za nimi už byla vrata. Kdyby byly použity všechny píšťaly, včetně vysokotlakých, tak by je odvezli do nemocnice na ušní oddělení.

Jak jsou píšťaly velké?

Podpořte Reportér sdílením článku