Vizuální smog lidi ruší. Hospody musí být hezčí a útulnější

28. července 2022

Milan Váchal

Blikající reklamy, výlohy, vývěsní štíty. Zatímco v minulosti chtěli být hospodští za každou cenu vidět a hostům přehnaná reklama tolik nevadila, nyní je trend jiný. „Když půjdete okolo hospody s ošuntělou omítkou, spoustou různých reklam, zalepenými okny, tak si návštěvu rozmyslíte. I kdyby vnitřek byl vymazlený, půjdete nejspíš jinam,“ říká Markéta Bláhová, která v Plzeňském Prazdroji šéfuje týmu, jenž má na starosti proměnu exteriérů restaurací, hospůdek i pivních barů.

Co musí hospody a restaurace mít, aby přilákaly zákazníky? Co lidi upoutá?

O tom, do které konkrétní hospody nebo restaurace půjdete na pivo, rozhoduje celá řada věcí. Zajímá vás cena a to, co za své peníze dostanete, tedy kvalita. A tu pro zjednodušení můžeme rozdělit do čtyř hlavních kategorií: je to čistota a útulnost prostředí, kvalita piva a jídla, viditelnost a srozumitelnost nabídky a jak se chová personál. To jsou kritéria, která hrají roli v rozhodování o tom, kam zákazníci budou chodit. Když podnik v některé z těchto kategorií pokulhává, tak tím ztrácí v očích hostů na atraktivitě. Proto podporujeme hospody ve všech čtyřech oblastech, které jsem zmínila, a to jak formou školení personálu, investicemi do vybavení, tak i poradenstvím. Mojí parketou je právě ta čistota a útulnost prostředí – tedy jaký první dojem hospoda zanechá, jak vypadá zvenku i zevnitř, jak zajistit, aby se v ní hosté cítili dobře, ale i to, aby její vzhled zapadl do vzhledu celé budovy, bloku a ideálně i celé ulice.

S tím souvisí i váš projekt?

Přesně tak. Už tři roky mám na starosti projekt s názvem Fresh Outlet, který se snaží bojovat s vizuálním smogem na českých a slovenských hospodách, dělat je hezčí a snižovat množství reklamního smogu. A dosavadní zkušenosti nám jasně ukazují, že hospoda, která je atraktivní navenek, dokáže lákat nové hosty.

Jak moc jsou pro zákazníka důležité právě exteriér a interiér restaurace?

Exteriér je vstupní branou podniku, to první, podle čeho se rozhodujete, zda vejdete, nebo půjdete jinam. To, aby byl atraktivní a lákal k návštěvě, je tedy, zvlášť v dnešním silně konkurenčním prostředí, naprosto zásadní. No a interiér, to je hned ten druhý dojem. Obojí musí být pokud možno vyvážené. Když půjdete okolo hospody s ošuntělou omítkou, spoustou různých reklam, zalepenými okny, tak si návštěvu rozmyslíte. I kdyby vnitřek byl vymazlený, půjdete nejspíš jinam. A naopak, sebelepší vnější dojem se může zkazit záhy poté, co otevřete dveře. Mám radost, že hospodští si dnes uvědomují, že toto je oblast, která z velké části rozhoduje o jejich úspěchu.

Nadbytečná reklama

Dělali jste si nějaké průzkumy? Co z nich vyplynulo?

Spotřebitelský průzkum byl spouštěčem celého našeho projektu. Před třemi lety jsme se dotazovali asi tisícovky lidí a většina z nich jasně deklarovala, že je obtěžuje nadbytečná reklama v ulicích a že by uvítali i střídmější označování hospod. A přestože Prazdroj hospody nevlastní ani neprovozuje, rozhodli jsme se s tím něco udělat a nabídnout hospodským řešení. Dodáváme jim nejen pivo, ale i označení a spoustu dalšího vybavení, takže cítíme odpovědnost a zároveň máme i možnost, jak s reklamním smogem bojovat. Proto jsme od základů přepracovali koncepci vzhledu hospod tak, aby odpovídala očekávání lidí.

Existuje něco, co lidi vyloženě odradí?

Vtíravost reklamních log, někdy jich na hospodě vidíte i desítky. Vadí i špinavá nebo poničená fasáda, nevzhledná zahrádka. Je to jasný signál, tady se o to nestarají. Co také odrazuje, jsou zalepená okna a výloha. Když nevidíte dovnitř, nedělá to dobrý dojem. Často jsou to jednoduché věci, které ale mají velký efekt.

Co mají podniky v současnosti špatně? Co všechno měníte?

Podpořte Reportér sdílením článku