Pan Sanytol: Nezastírám, že se nám teď neskutečně daří

15. října 2020

Jindřich Čejka, zakladatel a menšinový společník české pobočky nadnárodní společnosti AC Marca, která vyrábí a prodává dezinfekční prostředky a čističe například pod značkami Alex a Sanytol.

Jiří Štický

Od začátku roku zvýšil výrobu dezinfekčních prostředků a čističů pod značkou Sanytol pětinásobně, přesto musel krátit objednávky a až na výjimky nebere nové zákazníky. „Prodáme vše, co dokážeme vyrobit,“ říká Jindřich Čejka, zakladatel a menšinový společník české pobočky nadnárodní společnosti AC Marca.

Váš dezinfekční gel na ruce Sanytol je pro mě jedním ze symbolů pandemie. Poznáte jako výrobce na objednávkách, že v Česku běží druhá vlna?

To, že se něco děje, jsme poznali v únoru, poptávka se během několika týdnů možná zestonásobila. Vedle střední Evropy jsou naše hlavní trhy Francie, Španělsko, Portugalsko a Skandinávie. Takový nárůst poptávky nemůže uspokojit žádná firma na světě. Začali jsme okamžitě vyrábět sedm dní v týdnu, čtyřiadvacet hodin denně, což nám vydrželo jen určitou dobu, protože jsme narazili na limity lidské a na možnosti našich dodavatelů. Od té doby je to víceméně stejné, protože musíme dál krátit objednávky.

Co znamená, že jste narazili na možnosti dodavatelů?

Třeba pumpičky – ty kupujeme v Itálii, kde se na jaře uzavíraly jednotlivé regiony, a my jsme najednou byli bez dávkovačů. Už před pandemií jsme naštěstí měli na všechno aspoň dva dodavatele, teď už máme raději tři.

Na jaře bylo všeho málo. Z internetového srovnávače cen vidím, že nejmenší balení gelu se na jaře prodávalo za 350 korun, pětinásobek obvyklé ceny. Jak k tomu došlo?

Takové zvýšení cen způsobili menší překupníci, renomované e-shopy ceny držely a k takovému hyenismu se nesnížily. My jsme stejně jako každý jiný rok stanovili ceny v říjnu a listopadu na celý následující rok, s kterými jsme už nehýbali a jako výrobce prodávali za stále stejné ceny.

Jak se překupníci dostali k tehdy nedostatkovému zboží?

Do Česka se dostal například gel z Francie. My jsme ho vyrobili pro naši sesterskou společnost, ta měla zákazníka v Marseille, který měl zboží vyvézt na Blízký východ. Místo toho prodal zboží v Evropě a Sanytol s francouzským obalem se dostal i do České republiky. Balení 250 mililitrů, které normálně stojí 150 korun, se prodávalo v některých lékárnách za 750 korun.

Dá se s tím nějak bojovat?

V tomto případě to bylo jasné, protože jako výrobce dezinfekce musíme umět dohledat historii každého výrobku podle etikety a výrobní šarže. Prostřednictvím naší sesterské společnosti jsme zakročili, odběratel už nedostal další dodávku. Ale zabránit tomu, že někdo koupí půl palety ve velkoobchodě, nebo něco doveze ze zahraničí, to možné není. Snažili jsme se aspoň na sociálních sítích lidem vysvětlovat, že my jako výrobce ceny držíme a podobné excesy pocházejí od jednorázových obchodníků typu „po nás potopa“, kterých tu bylo hlavně v březnu a dubnu hodně.

Z té doby mi zbyly nějaké dezinfekce, protože jsem na obalu nenašel ani to, kolik procent alkoholu obsahují a zda účinkují na viry. To je také nějaký trik?

Podpořte Reportér sdílením článku