Tlak na „zelenější“ auta nezlomí ani covidová krize
3. září 2020
Tlak na „zelenější“ auta nezlomí ani covidová krize
3. září 2020
Tlak na „zelenější“ auta nezlomí ani covidová krize
Automobilový trh dostal od koronaviru těžký zásah. Není to ale tak hrozné, jak to vypadalo během jara, říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty a Lexusu. Automobilky podle něj budou muset dál pracovat na snižování emisí. Evropská veřejnost si to žádá, i když chce zároveň jezdit v čím dál větších vozech.
Uplynulé měsíce měly zásadní vliv na to, v jakém stavu je automobilový trh a kam se bude dál vyvíjet. Je potřeba se ovšem podívat i ze širší perspektivy a pak vidíme, že jsme už před koronavirovou krizí byli v období poklesu trhu, růstu cen, řešení emisních limitů a podobně. Situace na trhu byla už tehdy značně rozkolísaná. Samozřejmě když se pak zavřou showroomy i výrobní závody, je ten zásah skutečně zásadní.
Čekal jsem to ještě výrazně horší. V prvních dvou měsících roku klesly prodeje o deset procent, v březnu a dubnu to ale bylo až sedmdesát procent. Teď dochází k pomalému zvednutí trhu, nicméně nemyslím, že by podzim přinesl nějaký prudký zlom směrem vzhůru. Očekávám, že výsledné číslo prodejů aut za celý rok bude někde mezi minus pětadvaceti až třiceti procenty.
Pozor, statistiky ukazují registrace nových aut. Tedy okamžik, kdy si auto převezmete, jdete na úřad, dostanete SPZ a auto se v tu chvíli dostane do statistik. To, že byl v registracích silný červen a červenec, znamená, že si zákazníci přebírali auta, která si objednávali v lednu, únoru a březnu…
Přesně tak, zároveň byly zavřené nejen prodejny, ale i výrobní závody. Takže pokud jste si třeba objednal nové auto počátkem března, nešlo do výroby za měsíc, ale třeba až koncem května nebo v červnu a předávalo se v červenci. Statistika registrací je tak v tomto období matoucí. Důležitější je sledovat poptávku, tedy zda chodí zákazníci a podepisují nové kupní smlouvy.
Dalo by se říci, že chodí. My jsme trochu čekali, že bude stabilní poptávka u firem a poklesne zájem fyzických osob. Je tomu ale naopak, privátní klientela nakupuje, zatímco firmy s poptávkou poněkud zaostávají.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.