Auto nabízí chvíle soukromí, to je pro řadu lidí velmi důležité

27. října 2020

Wolfgang Bremm, CEO & President Mercedes-Benz Central Europe, kam spadá český a polský trh.

archiv

„Poptávka po vlastních automobilech nezmizí, spíše naopak,“ říká Wolfgang Bremm, šéf automobilky Mercedes-Benz pro střední Evropu. Důvody jsou podle něj jak bezpečnostní, tak i psychologické. „Jízda autem je pro mnoho lidí jedinou chvilkou dne, kterou mají sami pro sebe,“ připomíná v rozhovoru o vývoji automobilového trhu, (ne)připravenosti Česka na nové časy v dopravě i o novém Mercedesu nejvyšší třídy.

Za tři čtvrtletí klesly prodeje osobních aut v Česku o třiadvacet procent. Je to nakonec lepší výsledek, než se dal čekat během jara?

Asi ano, mohlo to být rozhodně slabší. Těžko se mi hodnotí celý trh, z pozice Mercedesu mohu ovšem říci, že bych na jaře skutečně nevěřil, že po třech čtvrtletích budeme mít dokonce nárůst v prodejích proti loňskému roku.

Prémiovým značkám se daří lépe než zbytku trhu. Znamená to, že jejich zákazníci neztrácejí ani v těžkých dobách kupní sílu?

Dopady krizového vývoje vždy souvisí také s psychologickým rozpoložením. Lidé, kteří i v normálních časech těžko spoří na auto, upřednostní ve složité situaci jiné výdaje. Pokud se navíc třeba obávají výpadku příjmů, nákup vozu odloží a budou především usilovat o to, aby uživili své rodiny. Je to logické a sám bych určitě nejednal jinak. Zákazníci prémiových značek obvykle před takto napjatou situací nestojí. Není to však jen kupní síla klientů, oč se můžeme v našem oboru opírat.

Co dalšího tedy pomáhá třeba konkrétně vaší značce?

Za prvé je to šíře nabídky, od menších kompaktních aut až po ta luxusní a reprezentativní. Zároveň máme velmi dobrou síť dealerů, kteří zareagovali velmi rychle. Začali doručovat vozy k zákazníkům domů a po znovuotevření salonů dovedli klienty ujistit, že myslí na všechny zdravotní a bezpečnostní aspekty, a že je tedy bezpečné salony navštívit. A za třetí nám pomohla tradičně velká loajalita zákazníků k naší značce, za což jsem jim samozřejmě velmi vděčný.

Před pár dny byla ostatně vaše značka zařazena mezi pětadvacet nejhodnotnějších na světě, mezi automobilkami jsou tam vedle Mercedes-Benz ještě Toyota, BMW a Honda.

Nás těší, že mezi prémiovými značkami automobilů stojíme nejvýše. Je to potvrzení dlouhodobého silného postavení a také důvěry ze strany klientů.

Na českém trhu se prodává více než sedmdesát procent aut firemním zákazníkům. Je to stejné i u prémiových značek?

To číslo je i v našem segmentu vysoké, i když ne tak, jak to uvádíte pro celý automobilový trh v Česku. Podstatnou část automobilů i my prodáváme firmám. Zároveň ale velmi často jde o firemní nákup pro jednu určitou konkrétní osobu, která si to auto vybrala a bude jej řídit.

Národ milovníků SUV

Prodeje Mercedes-Benz na českém trhu letos vzrostly. Jaké modely nejvíce táhnou prodejní čísla nahoru?

Podpořte Reportér sdílením článku