Chytrá trička šijí v Česku. Aby mu vrátili textilní slávu

8. března 2023

Pavel Hrstka

foto archiv

Vymysleli trička, která se nepropotí a neušpiní. S nápadem na unikátní technologii přišli René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň, tři kamarádi z Chrudimi, už před mnoha lety, než se ale vše podařilo realizovat, psal se rok 2018. O rok později pak firma CityZen vyhrála v soutěži o startup roku. „Kdo si oblékne naše triko, už ho nechce sundat,“ říká ředitel společnosti Pavel Hrstka.

Jak se stane, že se tři muži vrhnou na výrobu oblečení?

Hodně lidí se nás ptá, jak to celé vzniklo, a my se přiznáváme, že jsme se tehdy poměrně dost opili. Do toho jsme se nějak polili pivem a říkali si, že by bylo fajn mít nějaké lepší triko, které se neušpiní. Jeden z nás, kolega René Němeček, je velmi šikovný technolog v oblasti textilu a tu myšlenku měl v hlavě již delší dobu, byl na to ale sám. Tak jsme se do toho pustili společně. Trvalo nám to patnáct let. Bylo to způsobené mimo jiné tím, že každý z nás měl svou práci a dělali jsme na tom po večerech. Do toho přišly děti, různé zdravotní problémy, takže se to vleklo. V roce 2018 jsme se ale rozhodli, že do toho jdeme.

Takže jste opustili své původní profese?

Úplně ne. Kolegové mají stále práci jinde. CityZen se na sto procent věnuju pouze já. Spíš šlo tehdy o to, že jsme už věřili, že je náš produkt doladěný a že funguje. Dalším impulzem bylo, že jsme v roce 2019 vyhráli soutěž o startup roku. Byla tam porota složená z velmi zkušených lidí, kteří nám říkali: „To je skvělé, s tím dobudete celý svět.“ A rovněž nám dávali různé rady. Po těch X letech už máte klapky na očích, neustálé pochybnosti, jestli to bude mít úspěch, a oni nám tehdy řekli, že je to bomba.

Pavel Hrstka, Martin Burkoň a René Němeček založili chrudimskou firmu CityZen.

archiv

Co jste dělali pak?

Tehdy jsme byli do měsíce vyprodaní, takže jsme okamžitě nastartovali výrobu. V roce 2019 jsme měli obrat 4,7 milionu korun, v následujícím roce 31 milionů, v roce 2021 pak 151 milionů a loni jsme udělali obrat 178 milionů. Je to poměrně rychlý růst. A bylo to docela divoké.

V jakém smyslu?

Museli jsme sladit při meziročním růstu z 30 milionů na 150 milionů skladové zásoby, do toho máme poměrně hodně náročnou výrobu, když něco teď zadáme do výroby, naskladníme to nejdřív za šest měsíců. Pak to musíte sladit s vývojem trhu, který je velmi nevyzpytatelný. Byla to jízda. I personálně. V té době jsme přijali 27 lidí.

Na to jsem se právě chtěla zeptat, kolik jste měli na začátku zaměstnanců a kolik máte teď…

Na začátku jsem byl já a manželka. A kamarádi vypomáhali, když nebyli v práci. Poté jsme měli nějakého brigádníka. V roce 2020 asi tři lidi – a pak jsme přijali těch 27. Dneska je nás okolo čtyřiceti.

Obří plány

Prodáváte jen na internetu?

Podpořte Reportér sdílením článku