Skupují přebytky a levně je prodávají. Jsme byznys do krize, říká šéf

2. září 2020

Michal Štádler

archiv

Michal Štádler a jeho společník Martin Fořt skupují neprodané zásoby z obchodních řetězců a od dalších prodejců po celé Evropě. Pět set kusů hrnečků, sto ponožek, tisíc misek, dva tisíce pracích prášků, to vše a další tisíce věcí na kraji Prahy ve velkém skladu přetřídí a prodávají dále. S příchodem podzimu a horší ekonomické situace očekávají, že jim přibude práce a zboží, které bude obchodům zbývat jako neprodané.

Co všechno skupujete? Jsou nějaké druhy zboží, kterým se vyhýbáte?

Měli bychom být schopni vykoupit téměř cokoli a následně si s tím umět poradit. Úplně vše ale nikdy zpracovat nebudeme umět. Zákazníci nám třeba nabízejí košík hub, a ten prodávat nedovedeme. Jsou určité velmi specializované věci, které neumíme, stejně tak jako tři svetry. Prodávané množství zboží by mělo být rozumně velké, ale naše přidaná hodnota je v tom, že může být jakkoli různorodé, od fantastického zboží po velmi obyčejné.

Vykupujete i potraviny?

Ano, ale ne prošlé potraviny. Spíše se je snažíme držet jako doplňkový sortiment pro prodejny. Na druhou stranu je to něco, co se může i v Evropě objevit. To, že se ekonomika řítí do temnějšího období, je pro nás obrovská příležitost nakoupit úplně nové zbylé zásoby za úplně jiné peníze. Kvůli tomu musíme být schopni dělat i jídlo.

Už nyní vidíte, že je neprodaného zboží z obchodů či neprosperujících firem více?

Zatím to moc necítíme. Čekali jsme, že to bude vidět rychleji. Obchody ještě moc nezavírají, nekrachují. Zatím totiž stále jako podnikatelé dostáváme nějakou formu podpory. Na začátku nám někdo platil mzdy, protože jsme měli zavřené prodejny, nyní nám stát proplácí významnou část nájmu za duben až červen a k tomu jsme dostali slevu od pronajímatelů. Nemusíme platit určitou část sociálního a zdravotního pojištění. To nám pomáhá. Ale problém, který dříve či později nastane, se jen oddaluje.

Takže se chystáte, že na podzim bude hůře?

Chystáme. Vidíme, že ani tržby našich prodejen nebudou tak optimistické, jak jsme si mysleli. Budou stále dobré v poměru k tomu, jak jsou na tom tržby v okolních obchodech. Ale ulice i obchody jsou prázdnější, lidé se více bojí, je to znát. Teď se obchodníci reálně vracejí do práce, aby zjistili rozsahy škod a rozhodli se, co s tím budou dělat. Třeba jestli zboží na jarní sezonu, které nemohli prodat, posunou na další jaro, protože stejně nebudou mít peníze na další jarní sezonu.

Takže i vaše obchody s levným zbožím cítí útlum, menší počet zákazníků a nižší tržby?

Ano, ale máme výhodu, protože naše jediná konkurenční výhoda je cena. To je pro zákazníky důležitý faktor. Naše zákaznická skupina jde napříč všemi sociálními skupinami a u řady z nich se platové podmínky nezměnily. Stát nesáhl na peníze důchodcům, státním zaměstnancům. Nízkopříjmová skupina zaměstnanců zatím o práci moc nepřišla. Máme i podstatnou středně příjmovou skupinu zákazníků, která ráda dělá dobré obchody a ta zatím peníze také má. Naše cena je tak agresivně nízká, že si mohou u nás dovolit nakupovat. To lidi baví a bavit bude. Na tom budeme stále stavět.

Je váš byznys optimální pro krizové období?

Podpořte Reportér sdílením článku