Návrat k používání papíru? Nepředstavitelné
29. prosince 2022
Karel Mareček vyráběl zpočátku tlakoměry ručně, dnes má stovky zaměstnanců v několika zemích. Své výrobky testuje ve vesmíru a v provozech jeho firmy BD Sensors neuvidíte jediný nákres na papíru. Do roka si dal další závazek: „Do prosince 2023 ve firmě nebude existovat ani jeden metalický kabel,“ říká.
My jsme až do roku 2017 nevyráběli nic jiného než tlakoměry a senzory. V roce 2017 jsme se rozhodli, že chceme navštívit vesmír. My ne, naše produkty, abych to upřesnil. Koupili jsme firmu, která má s kosmickým průmyslem zkušenosti. Do vesmíru se dostanete jen tak, že buď máte zkušenosti, anebo musíte roky a roky pracovat, abyste dostali licenci. My jsme si koupili firmu se zkušenostmi a nyní vyrábíme elektroniku pro satelity. Lítá nám toho nad hlavou už vcelku hodně. V dubnu letošního roku jsme vypustili náš první satelit a teď v prosinci budeme vypouštět druhý. Ale nepředstavujte si nic velkého, jsou to malé kostičky, deset krát deset centimetrů.
Naše satelity v sobě obsahují tlakoměry. My na nich chceme ověřit, že vydrží radiaci a funkčnost ve vakuu. Takže je takto testujeme.
Zkusme se přenést do fyziky sedmé třídy, kde se měří tlak plynů a kapalin. Plyny a kapaliny si člověk nejsnáze představí v situaci, jako je například nafukování jízdního kola nebo měření výšky hladiny vody ve studni. Pak jsou ale místa a situace, jako jsou například elektrárny, pivovary nebo mlékárny, kde se tlak měří také, jen trochu odlišně. V každém moderním autě je minimálně dvacet až třicet tlakoměrů. A mohl bych s příklady pokračovat.
To v žádném případě. U aut se jedná o sériovou výrobu, kdy se hledí na co nejnižší ceny. To my neděláme. Nás zajímají aplikace, které jsou v malých počtech kusů. My si především získáváme zákazníky tak, že dovedeme vyřešit výrobní problémy, které nikdo jiný vyřešit neumí, pokud to řeknu hodně zjednodušeně. U nás je průměrná výrobní dávka pět kusů. Děláme osmdesát typů tlakoměrů v půl milionu variant. Takže si může každý vybrat.
Tehdy to bylo takříkajíc „z ruky do huby“. Byli jsme čtyři a museli jsme zákazníky přesvědčit, že si mají tlakoměr koupit zrovna od nás. V Česku byli tehdy dva výrobci. Nebylo to jednoduché. První tlakoměry jsme rozváželi po Česku osobně a dalo by se spočítat na prstech jedné ruky, co jsme měsíčně prodali. Dokonce jsme první tlakoměry vlastnoručně vyráběli. Tehdy jsme ale také netušili, co to je například marketing nebo že existuje práce se zákazníkem. Výhoda ale byla v partnerovi z Německa, který zákazníky už měl. Díky tomu jsme se začali rozrůstat.
Podpořte Reportér sdílením článku
Je vděčná za možnost svobodně psát o všech stránkách života, včetně těch, které nejsou zrovna veselé.