Finanční gramotnost sníží i riziko extremismu

31. května 2022

Finanční gramotnost u nás dlouhodobě platí za jeden z nejzanedbávanějších aspektů vzdělávání. Ekonomové z institutu INEV se to rozhodli změnit a rozjeli testovací projekt, v jehož rámci učí gramotnost ve vybraných školách po Česku. Cílem je pak rozšíření napříč celým vzdělávacím systémem. „Finanční gramotnost dětí pomůže nejen jejich rodičům, ale dokáže společnost připravit na ekonomické krize,“ říká vedoucí INEV Martina Bacíková.

Co je vlastně INEV neboli Institut ekonomického vzdělávání?

Jsme organizace, která vytváří zázemí pro studium ekonomie na školách. Snažíme se o to, aby se osobní finance, ekonomie nebo podnikání učily na školách v České republice, ale i v zahraničí, aktuálně totiž působíme v deseti zemích.

Proč jste se rozhodli dostat víc finanční gramotnosti do škol?

Kolik času jste věnovali finanční gramotnosti u vás na střední škole?

Zhruba týden.

Tak vidíte. Že se u nás finanční gramotnost učí nedostatečně, je evidentní. A mě osobně žene pocit, že se to prostě musí změnit. A mimochodem, že jste se finanční gramotnosti učil celý týden, je v České republice nadprůměr.

Opravdu? Jak je možné, že je tahle problematika v českém vzdělávacím systému tak zanedbaná?

Český vzdělávací systém je hodně decentralizovaný, což je v lecčems výhoda a v lecčems naopak nevýhoda. Co se finanční gramotnosti týče, ve vzdělávacím plánu ministerstva školství je velmi dobře popsaná a my jako institut k tomu ani nemáme žádné zásadní výtky. Problémem je ale reálná implementace v jednotlivých školách. Ony si totiž mohou zvolit, že za čtyři roky studia věnují finanční gramotnosti jednu hodinu. Což ve výsledku vypadá tak, že děti skončí na exkurzi v České národní bance, a škola má pocit, že je splněno. Což je jeden extrém…

A jaký je ten druhý?

S nadsázkou to, co se snažíme zavést my. Školy mají svobodu a stejně jako mohou věnovat finanční gramotnosti jednu hodinu za čtyři roky, tak z ní mohou udělat plnohodnotný předmět povinný pro všechny studenty. Třeba na rok, ale klidně i na víc. Aktuálně se pak bavíme hlavně o studentech 3. a 4. ročníku středních škol. Nezapomínejme třeba, že dovednosti v oblasti finanční gramotnosti korelují se známkou z matematiky, rozvíjejí kritické myšlení a tak dál. Moderní vzdělávací systém má v dnešní době děti učit právě tohle.

Aktuálně máte připravené testování pro deset středních škol po celé republice. Jakých?

Podpořte Reportér sdílením článku