Vánoční sezona v dopravě už začala. Letos s dárky neváhejte, vyzývá šéf DPD

10. listopadu 2020

archiv

Přepravní firmy čekají letos už druhé Vánoce. První byly na jaře, kdy poptávka vystřelila o desítky procent, další začínají teď, kvůli uzavřeným obchodům přišla sezona dříve. Firmy se bojí, aby je neparalyzoval covid-19. „Pro nás je důležité, aby nevypadl provoz žádného depa ani na hodiny, natož na dny,“ říká generální ředitel DPD Miloš Malaník s tím, že ohroženým zaměstnancům platí i testy na koronavir.

Jak se chystáte na vánoční sezonu? A jak to ovlivňuje současná situace, kdy jsou zavřené obchody?

Na vánoční sezonu se chystáme vždy od konce jara. Dáváme dohromady kapacity pro jednotlivá depa, plánujeme navýšení počtu kurýrů i zaměstnanců ve skladech. Objemy doručovaných balíků standardně vyskočí o šedesát procent proti zbytku roku. Vánoční sezona začíná obvykle v polovině listopadu, kolem Black Friday přichází ten skokový nárůst. Kvůli lockdownu ale sezona začala prakticky už teď. Takže zdroje připravené na Vánoce jsme aktivizovali o pár týdnů dříve.

Přibylo hlavně cest z e-shopů do domácností?

Hlavní nárůst, který teď vnímáme, je tažený e-shopy. Než přišel covid, vozili jsme zhruba polovinu zakázek do firem a polovinu koncovým zákazníkům do domácností. Na konci roku býval ve špičce podíl dodávek lidem třeba 60 až 70 procent. Nyní je už od jara poměr překlopený tak, že máme 65 procent byznysu pro koncové zákazníky.

Byl jarní nárůst poptávky srovnatelný s vánočním obdobím?

Vánocům se to velmi podobalo. Ale tím, že na jaře byl tvrdý lockdown a některé firmy byly úplně zavřené, tak byl velký propad dodávek pro firmy, některé zásilky mezi firmami se úplně zastavily. Celkové nárůsty byly jako ve vánoční sezoně, protože dodávky koncovým zákazníkům rostly o sto procent, a firemní byly po dobu několika týdnů na polovině.

Jak vypadá vaše příprava na opravdové Vánoce, přijímáte brigádníky a rozšiřujete flotilu?

Téměř všichni naši manipulanti na depech jsou agenturní pracovníci. Tam bývají kapacity celkem flexibilní, když se s agenturami můžeme domluvit dopředu. Nyní jsme je pouze aktivovali o pár týdnů dříve. Co se týče kurýrů, náš model je postavený na tom, že máme subdodavatele doručovacích služeb, firmy o deseti až patnácti kurýrech. Ty už znají špičky roku a nabírají do sezony další kapacity. Je ale složité nabrat čtyřicet procent kurýrů navíc, kteří by pracovali jen šest týdnů a pak dělali něco jiného. Menší dodavatelé to často řeší tak, že si půjčují své kamarády, známé, studenty…

Miloš Malaník (55)

Jste kapacitně připraveni na variantu Vánoc v kombinaci s nadále uzavřenými obchody? Dá se to zvládnout?

Bude strašně záležet, jak budou lidé v logistické infrastruktuře zdraví, jestli nebudou muset nastupovat do karantény, jestli některá depa nebudou zavřena. Pokud by nám vypadla velká část kurýrů, bude to problém. Proto máme různé krizové scénáře. Řešíme, aby se nepotkávali lidé, kteří se nemusejí potkávat, abychom snížili riziko šíření covidu na minimum. Nechceme, abychom o zdroje, které musíme na konci roku navýšit, nepřišli kvůli covidu.

Zatím se to daří?

Podpořte Reportér sdílením článku