Padla až na dno, sen o obchodu s cupcaky se jí ale splnil

4. května 2021

Lenka Hnidáková provozuje obchod a eshop s cupcaky Lelí’s cupcakes, vydala také knížku Velký sen o malém dortíku.

Honza Martinec

Letos na podzim uplyne už devět let od chvíle, kdy se Lenka Hnidáková na svatební cestě ve Spojených státech poprvé nadchla pro „malé dortíčky“ cupcaky. Po návratu do Česka začala péct. Vše se učila sama metodou pokus–omyl a objednávek přibývalo. Myslela si, že mateřská dovolená bude pro nový projekt ideálním obdobím. Jenže cesta za jejím snem se zkomplikovala. „Myslím, že jsem zvedla telefon snad i hodinu po porodu a vzala nějakou objednávku. Lítala jsem mezi miminkem a objednávkami a nechtěla přestat. Pak ale moje tělo vyplo a řeklo, že už ne,“ vypráví.

Jak váš obchod s cupcaky zasáhla koronavirová krize? Kupují si lidé sladké více, aby si osladili život, nebo si naopak spíše více pečou doma?

Během uplynulého roku se to celkem měnilo a situace se různě vyvíjela. Loni na jaře, když přišel první lockdown, nás to vyděsilo, přišlo nám nezodpovědné mít otevřeno v době, kdy lidé říkali: Zůstaňte doma, bude to na chvíli a zvládneme to. Tak jsme na čtrnáct dní zavřeli úplně. Tehdy jsme pocítili velký propad v tržbách a bylo to pro nás těžké. Po nějaké době nám ale došlo, že to není otázka čtrnácti dní, že s tím tady budeme žít déle a že se s tím musíme nějak vypořádat. Takže jsme začali pomaličku znovu péct a cupcaky rozvážet. Zachránila nás ale tehdy i jiná věc.

Jaká?

Rok předtím, tedy v roce 2019, jsme vydali knížku, ve které jsme kromě jednoho zveřejnili všechny naše recepty a postupy. Loni to pak všechno nabralo nový rozměr. Lidé chtěli víc péct doma, nemohli nikam moc chodit, něco kupovat, takže jsme s nimi pekli online. Dělali jsme různé live streamy, zveřejnili jsme spoustu receptů z té knížky, knížku jsme zlevnili. Nás to finančně zachránilo, protože prodejem jsme zaplácli chybějící provoz, a zároveň to lidem udělalo radost.

Jak to fungovalo v dalších měsících?

Pak se to tak nějak rozvolnilo, přes léto to bylo docela dobré, myslím si, že si lidé chtěli víc osladit život, takže chodili a kupovali. Myslím, že kdo dřív pekl, tak pekl ještě víc, a kdo dřív mlsal, tak mlsal ještě víc. Propady tam ale byly. Když byl zase tvrdý lockdown, třeba teď v únoru, tržby spadly na 30 procent. Ale naši fanoušci nás v tom nenechali a stále nás tlačí do něčeho nového.

Prozrazené know-how

Takže jste vymysleli nějaké další novinky?

Jak lidé víc pečou doma, tak zjistili, že ten výsledek pořád třeba nevypadá tak jako u nás, byli z toho nervózní a stále se ptali: A kde teda kupujete ty zdobicí špičky a odkud máte ty zdobicí sáčky? A já jsem je pořád někam posílala, jenže tam to třeba neměli na skladě. A tak jsme asi před měsícem založili e-shop. Sehnali jsme italského dodavatele zdobicích špiček a sáčků, z Británie zase dovážíme prachové barvy ve spreji, objednali jsme zdobicí cukroví, posypky z Kanady. Vybíráme si ty dodavatele, kteří jsou kvalitní a které sami používáme. A třeba i vaříme náš slaný karamel, aby si ho nemuseli vařit doma.

A nebojíte se, že vám tím pádem ubydou zákazníci, kteří si kupují už hotové cupcaky?

Zatím se to nepotvrzuje. Spousta lidí mě od toho zrazovala, i můj manžel říká, že jsem v tomhle magor, že všem nemůžu prozradit svoje know-how. Ale lidé také nechtějí péct pořád. Chtějí si někdy odpočinout, koupit si to, chtějí to mít profesionálně udělané.

Jak vás vlastně napadlo cupcaky vyrábět?

Podpořte Reportér sdílením článku