U moře je klid jako nikdy, cestovky ale čeká boj o přežití

28. července 2020

Ivan Lackovič, Travel Family

TNI Group/Travel Family

Cestovní kanceláře, které vozí turisty na Jadran či do Řecka, čeká letos pokles „jen“ na třicet procent loňských tržeb. Kanceláře cílící na jiné trhy jako Turecko nebo sever Afriky jsou na tom kvůli koronaviru mnohem hůř. „Přestože zahraniční zájezdy tvoří v Česku asi pětatřicet miliard tržeb ročně, žádnou přímou pomoc od státu jsme nedostali,“ říká Ivan Lackovič, partner ve skupině TNI Group, ve které působí zároveň jako jednatel cestovní kanceláře Travel Family se značkami Viamare, VTT, Vítkovice Tours a Kovotour Plus.

Byl jste už letos na dovolené v zahraničí?

Teď jsem byl služebně v Bulharsku.

A jak tam bylo?

Všechno tam bezpečně funguje, projížděl jsem Primorsko, které je v Česku populární, i Sluneční pobřeží. Je pravda, že hotelů je tam pozavíraných hodně, protože velké řetězce koncentrují návštěvnost do svých nejlepších hotelů, aby měly vyšší obsazenost. Člověk se díky tomu paradoxně dostane do hotelu s více hvězdami, než si objednal. Všude jsou podobná hygienická opatření jako tady, roušky se nosily do obchodů, pláže byly poloprázdné, restaurace otevřené. Myslím, že řada lidí takovou dovolenou už nikdy nezažije, aby v Bulharsku, v Řecku nebo i v Chorvatsku byl v hlavní sezoně takový klid.

Můžete porovnat letošní sezonu s dovolenými s normálním rokem?

Většina lidí z oboru se shodne na tom, že hotely jsou obsazené z pětadvaceti třiceti procent. Dopad covidu na výjezdní turistiku je opravdu masivní, ale přestože tvoří v Česku asi pětatřicet miliard tržeb ročně z celkového koláče turismu, žádnou přímou pomoc od státu jsme nedostali.

Jak to teď, koncem července, vypadá v zemích, kam jezdíte, tedy především v Řecku a na Kypru, v Chorvatsku a Černé Hoře?

Vesměs jsou to bezpečné země, ale lidé mají kvůli covidu strach z cestování. Největší variabilitu nabízí Chorvatsko, kam lidé nejčastěji cestují vlastním autem a mají pocit většího bezpečí. Ostatní země jsou spojené s leteckou přepravou, kde byla kapacita snížena asi na třicet procent toho, co byla loni, a z toho my máme již prodaných asi devadesát procent, takže nyní už jen doprodáváme.

Jak jste odhadovali, kolik zájezdů letos prodáte?

Dvanáctého března byl vyhlášený nouzový stav a prodeje se zastavily, skoro tři měsíce nebyly vůbec žádné. Poptávku jsme nebyli schopni odhadnout, protože o všem rozhodoval stát a nebylo dlouho jasné, kdy se otevřou hranice, jaké budou podmínky pro výjezd a návrat. Stát to komunikoval hrozně pozdě, takže si lidé často řekli, že raději letos nikam nepojedou. Cestovní kanceláře obvykle reagovaly tím, že zamluvily letadla jen na kapacity, které měly prodané k tomu dvanáctému březnu.

Ministerstvo zahraničí vytvořilo semafor, kam a za jakých podmínek je možné vycestovat. Třeba Řecko je zelené, ale při cestě autem tam byly koncem července povinné testy na covid při vjezdu, Černá Hora je na semaforu červená, při návratu do Česka byl povinný test nebo karanténa. Navíc se to vše může rychle změnit. Je vůbec možné udržet si v tom přehled?

Podpořte Reportér sdílením článku