Svět si zamiloval online slovní hru. Teď je i v češtině

Wordle je online slovní hra vyvinutá Američanem Joshem Wardlem, v níž se hráči snaží uhodnout pětipísmenné slovo v šesti pokusech. Nic složitého. Svět si ale tuto hru zamiloval, denně ji hrají miliony lidí. Nedávno vznikla i její česká verze. Jmenuje se Hádej slova a vytvořil ji programátor Antonín Kmoch.

Vaše nejoblíbenější slovo na pět?

Kterým začínám hru? Pecka.

 

Hrajete ji pravidelně?

Teď ano, ale dlouhou dobu jsem ji hrát nemohl, protože aplikace byla naprogramovaná tak, že jsem do ní musel slova v podstatě každý den vkládat sám. Hádanku jsem tak vždycky znal. Všem kamarádům i mému okolí, kteří mi za aplikaci děkovali, jsem proto hodně záviděl. Ale zapracoval jsem na tom a teď už ta slova neznám.

 

Anglickou verzi vymyslel softwarový inženýr Josh Wardle na zabavení své přítelkyně během lockdownových večerů. Jaká byla vaše motivace?

Moje motivace byla úplně jiného rázu. Dlouhodobě se věnuji IT technologiím a rád se učím nové věci. A když jsem objevil tuhle hru a zkusil si ji v angličtině, říkal jsem si, že to je věc, kterou je strašně jednoduché naprogramovat, mohu se něco nového naučit a taky by to mohl i někdo používat. Takže jsem si v polovině ledna dal za cíl, že kdyby hru používalo sto lidí, byl by to obrovský úspěch. Ta čísla byla nakonec násobně vyšší hned první dny.

 

Kolik lidí denně teď hru hraje?

Kolem patnácti tisíc. Ostatně všichni hráči přímo v aplikaci vidí, kolik je dohraných her.

 

 

NEJLEPŠÍ MOŽNÁ STRATEGIE

Jak klíčové je dobře zadat první slovo pro další postup? Zmiňoval jste, že první píšete pecka…

Já jsem nad tím zase tolik nepřemýšlel, já spíš slovo pecka používám poměrně často, když je prostě něco pecka. Začínat tímto slovem je pochopitelně dobře, protože to má dost samohlásek. Syn přišel s tím, že super slova jsou například audio nebo apnoe, které obsahují samohlásek ještě víc. Ale kdykoli jsem s těmi slovy začal, tak jsem se do toho strašně zamotal, že jsem nebyl schopen dlouhé minuty pokračovat. Když mi aplikace vyřadila všechny tyto samohlásky, tak jsem nebyl schopný dát dohromady žádné jiné slovo.

 

Vedete si statistiku, na kolik pokusů lidé nejčastěji dané slovo uhodnou?

Taková statistika je dostupná přímo v aplikaci a dost se liší po jednotlivých dnech. Vidíte tam, kolik lidí na jaký pokus slovo uhodlo. Celkové číslo za všechny dny nemám, každý den to vychází jinak.

 

Kolik slov jste zatím neuhodl?

Myslím, že asi jedno, jinak se mi daří. Ale sbírám zpětnou vazbu od uživatelů a pár si jich stěžovalo, že česká verze hry je dost těžká a často slova neuhodnou. Chtěl jsem si na to udělat svůj názor, a i proto sám hádám. Hraje i celá moje rodina a můj desetiletý syn neuhodl taky asi jen jednou, tak věřím, že se to vždycky dohrát dá.

 

Hru tedy nebude měnit? Háčky a čárky přece jen českou hru ztěžují v porovnání s anglickou verzí. Nezvažujete navýšení počtu pokusů?

Uvažoval jsem o tom. Anglickou verzi nedohrají přibližně tři procenta lidí denně, moji tak deset procent. Takže je česká verze určitě složitější. Ale myslím si, že když člověk dobře volí slova, která hádá, tak to jde dohrát v podstatě vždycky. Dal jsem si i tu práci a prošel řadu neúspěšných her, protože jsem se bál, že bude hra příliš složitá. Ukázalo se, že lidé často hádají v okamžiku, kdy je ještě příliš mnoho možností. Já doporučuji použitím jiných slov vyloučit co nejvíce písmen. Z mého průzkumu jsem poznal, že hráči vždy nevolí tu nejlepší možnou strategii, aby hru dohráli.

 

 

Některá slova neprojdou, byť se normálně používají. Ani v tomto směru se do budoucna nic nezmění?

Ze všech připomínek, co dostávám od uživatelů, je tohle nejčastější dotaz. Hráči mi často píšou, že aplikace některé slovo nevzala. Zároveň je tohle ale asi největší oříšek v celé hře. Při jejím tvoření jsem použil existující dostupné slovníky českého jazyka, ale bohužel nejsou bez chyb a řada slov v nich chybí, takže se to může stát. Nemyslím si, že by to ale vedlo k nějakému zásadnímu vylepšení, kdybych postupně jednotlivá slova, která lidi nahlásí, doplňoval. Neplánuji tedy slova rozšiřovat.

 

Jaké další reakce dostáváte od hráčů Hádejslova.cz?

Některé překvapilo, že na klávesnici jsou jen některá diakritická znaménka. Ti, kteří jsou zvyklí z hraní křížovek, se zase ptají, proč není „ch“ jako samostatné písmenko. Tady bych chtěl říct, že jsem sice chtěl vytvořit českou verzi, ale zároveň jsem ji nechtěl udělat příliš komplikovanou. Mým cílem bylo, aby se všechny klávesy vešly na obrazovku, proto jsem zvolil kompromis a dal jsem tam jen nejčastější diakritická znaménka, a hrají se tedy jen slova, která obsahují znaménka, co na klávesnici jsou.

 

Když jsme domlouvali tenhle rozhovor, pronesl jste, že se smějete tomu, že jste dělal největší IT systémy v Česku a největší zájem je nakonec o aplikaci, kterou jste spíchl rychle, mrzí vás to?

Spíš se tím bavím, protože zájem médií i okolí nemá vůbec žádnou přímou úměru s tím, jak náročné je danou věc vytvořit. Když si to porovnám například s integračním projektem pro nějakou českou banku, na kterém dělalo i padesát lidí a padlo na to i dost víkendů, tak v médiích o tom není jediná zmínka. Všechny oproti tomu zajímá aplikace, kterou bylo možné naprogramovat v první verzi za pouhý jeden den. Je to samozřejmě díky tomu, že jsem ji vytvořil v okamžiku, kdy o Wordle všichni mluvili. Prostě jsem trefil správný okamžik, proto má Hádejslova.cz takový úspěch.

 

Takže hru vytvořil jeden člověk za jeden den?

Ano, v sobotu jsem to celé za jeden den naprogramoval. Věděl jsem, že pokud má moji verzi někdo hrát, musím být první. Nakonec se ukázalo, že zcela první nebudu, protože už existovalo wordle.cz, které bylo ale bez diakritiky. Ale věděl jsem, že nechci být pátý nebo sedmý, proto jsem to musel dát dohromady za jeden den. A i proto jsem to neprogramoval na zelené louce, ale použil jsem kód jedné slečny z Ameriky, která dala zdrojové kódy volně k dispozici. Doteď byly použity už v řadě různých projektů po celém světě.

 

VŠICHNI SOUTĚŽÍ SE VŠEMI

Wordle teď funguje na stránkách The New York Times, který ji údajně koupil za šestimístnou částku. Nedostal jste už taky nějakou nabídku?

Zatím nedostal.

 

Prodal byste ji?

To by bylo k diskusi.

 

Jaké jsou vaše měsíční náklady?

Aplikaci provozuji na hostingu u Googlu v rámci EU a za hosting aktuálně platím jeden a půl tisíce měsíčně.

 

Bude česká verze pořád zadarmo, stejně jako to prosazuje i zakladatel Wordle?

Jasně, hra bude vždycky zadarmo, bez reklam. Udělal jsem ji jen proto, abych udělal lidem radost a sám se naučil nové technologie a nové postupy v IT.

 

Jak Hádejslova.cz spravujete? Na kolik dnů dopředu jsou tam zadaná hádaná slova?

Hlavně proto, že jsem hru chtěl sám hrát, ale zároveň slovníky, které používám, nejsou bez chyb, tak bylo nutné ručně všechna slova, která se hádají, zkontrolovat. Stejně je to i v americké verzi. No, a kdybych ručně zrevidoval jen deset slov, je tu velká šance, že bych si je pamatoval a nemohl bych sám hrát. Proto jsme s manželkou ověřili asi tisíc slov, která jsou v aplikaci předchystaná. Pochopitelně si těch tisíc slov nepamatuji, ani neznám jejich pořadí, a tak můžu hrát i já.

 

Co vás osobně na té hře nejvíc baví?

To, že všichni hádají stejné slovo a všichni soutěží se všemi.

 

V Česku byla oblíbená hra Logic, která funguje na podobném principu. Je ta podobnost podle vás čistě náhodná?

Myslím, že ano. Princip hry je pochopitelně podobný, ale tím, že se tady hraje se slovy, která musí dávat smysl, myslím, že to nevzniklo v souvislosti s hrou Logic.

 

Sledujete, jestli hráči sdílí své výsledky na sociálních sítích?

Ano, v podstatě každý den procházím na všech sociálních sítích příspěvky. Nejen kvůli tomu, abych viděl, jak se lidem daří slova hádat, ale abych i případně zachytil připomínky a nápady na vylepšení.

 

Plánujete ji ještě nějak vylepšovat?

Aktuálně mám naplánováno sdílení výsledků mezi kamarády. Bez registrace si zvolíte svoji vlastní přezdívku, a uvidíte tak snažení nejen své, ale taky svých kamarádů nebo rodiny. Budete se moct porovnávat v aktuální den i historicky.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama