Stále nám chybí přes třicet procent zákazníků, říká šéfka prodejen Esprit

Obchody jsou sice otevřené, ale lidí chodí zhruba o třetinu méně. Tržby se stále nepřiblížily loňské úrovni, poslední měsíc jsou o patnáct až dvacet procent nižší než loni, popisuje v rozhovoru Petra Kheková, šéfka společnosti Retail Fashion, která v Česku provozuje deset prodejen s oblečením značky Esprit. Oproti předešlým měsícům se situace zlepšuje, není ale jasné, zda to vydrží i po konci letních slev.

V půlce června jste měli obrat o čtyřicet procent nižší než loni. Došlo už ke zlepšení?

Červenec je na tom v meziročním srovnání po stránce obratu lépe než předešlé měsíce, květen byl minus padesát, červen minus čtyřicet. Teď jsme nějakých minus patnáct dvacet procent. Ale ještě úplně nedokážeme vyhodnotit, jaký je důvod. Jestli je to slevami, anebo tím, že už se lidé vrací. Ukáže se na podzim, až se vrátí nové kolekce a skončíme se slevami.

 

Očekáváte další návrat kupujících?

Bylo by skvělé, kdyby se už situace normalizovala, ale zákazníků stále chybí přes třicet procent. Extrém máme v obchodním centru Palladium v Praze, kde postrádají turisty a tam nám chybí 55 procent, což je velký problém.

 

Podle posledního Google mobility reportu je v Praze o třicet procent méně lidí na pracovištích, tak ti vám asi také chybí…

Naše prodejny jsou ve větších nákupních centrech spojených s kancelářskými komplexy, takže to pociťujeme. Pokud budou lidé dlouhodobě pracovat z domova, bude to na nás mít negativní dopad. Často se stávalo, že si odskočili přes poledne něco koupit, nebo se zastavili po práci. I takové věci budou mít velký vliv na to, jak budou obchody prosperovat, a my na to musíme být připraveni reagovat.

 

Vidíte mezi obchodními centry, kde se nacházíte, nějaké větší rozdíly? Tedy kromě zmíněného Palladia.

Jsme jen v Praze a v Brně a ve velkých nákupních centrech. Ale platí, že čím je nákupní centrum menší, tím je propad v návštěvnosti mírnější. Menším centrům zůstala nějaká stálá klientela. Za jídlem si lidé dojedou, to je a bude potřeba vždy.

 

 

Ještě na jaře jste otevírali nový obchod na Národní třídě. Museli jste jej rozjet za původních nájemních podmínek, když v tu chvíli bylo už vše jinak?

Podařilo se nám nějakou slevu vyjednat, ale v tuto chvíli ne takovou, jakou bychom potřebovali. Je to hezké místo, centrum města, má správnou velikost. Jen jsme počítali, že potřebujeme minimálně dvakrát více návštěvníků, než kolik dnes chodí. Tak doufáme, že se turisté brzy vrátí.

 

Jak vypadaly úsporné kroky, které jste dělali?

Priorita je a bylo, aby tuto situaci pocítili co nejméně zaměstnanci na hlavní úvazky, kterých máme obvykle asi dvě třetiny z celkového počtu. Ze začátku jsme vůbec nevyužívali brigádníky, které jinak běžně potřebujeme. Máme totiž všude otevřeno od devíti ráno do devíti večer, takže brigádníky využíváme v odpoledních hodinách a o víkendech. Postupně jsme omezili vše navíc, třeba výdaje v marketingu.

 

 

Musíte zároveň objednávat nové kolekce na další období. Zkoušeli jste v rámci také snížit objednávky?

Na jaře už to nešlo, protože objednáváme na šest měsíců dopředu, takže jarní zboží už bylo na cestě. Máme měsíční kolekce a značka Esprit se k tomu postavila tak, že celou červnovou kolekci zadržela. Tím nám pomohli. Měli jsme tak větší prostor doprodat kolekci z dubna a z května, než začaly letní výprodeje. Podzimní objednávky se nám poté podařilo něco snížit.

 

Jak to dopadlo s tím zbožím z jara? Povedlo se jej po znovuotevření prodejen alespoň zčásti prodat?

Zatím nemůžeme přesně říci, protože ještě nemáme ukončené slevové období. Budeme vědět v půlce srpna. Navíc nebylo ani optimální počasí. I v červnu byla ještě relativně zima.

 

Museli jste dát do slev větší podíl zboží než v jiných letech?

Tím, že máme měsíční kolekce, vše má svoji posloupnost. Když se otevřely obchody, museli jsme stáhnout starší kolekce, takové přechodové oblečení, které se nestačilo vyprodat v lednu a únoru. Toto zboží buď prodáme do outletu, anebo ho dáme do větších slev v zimním výprodeji. Zboží z března a dubna ještě v tuhle chvíli prodáváme.

 

Takže dá se zboží „schovat“? Když ho neprodáte jednu zimu, může počkat ve skladu na další?

Nic jiného nám nezbyde. Nejsme značka, která by vyprodávala zboží za hubičku. Něco se schovat dá a pak máme outlet ve Fashion Areně v Praze. A budeme v této souvislosti za dva týdny otevírat i druhý outlet v ostravském centru Arena Moravia. Hledáme stále nové příležitosti a cesty k zákazníkům.

 

Bude i v postcovidové době stále fungovat dlouhodobý proces: kolekce výprodej, kolekce výprodej, nebo se to trochu změní a bude více stálejšího zboží?

Bylo by jen dobře, kdyby ubylo výprodejů. I my sami jsme se snažili dávat slev méně zboží a poslední dva tři roky od velkých výprodejů postupně ustupujeme. Značka Esprit je velmi aktivní v otázce udržitelnosti a výběru materiálů tak, aby bylo zboží kvalitní. Chceme zákazníkovi říci a naučit ho, že takové oblečení bude sice trochu dražší, ale bude ho moci používat třeba tři roky. Nejsme rychlá móda, která vydrží půl roku a pak zákazník zase musí jít koupit něco nového.

 

Zrušení slev ohlásila například značka Pietro Filipi. Otázkou je, zda u toho vydrží…

To uvidíme. My taky nechceme prodávat věci ve slevě, není to dobré ani pro nás, ani pro přírodu, ani pro zákazníka.

 

Jak zlevnit nájmy

K získání slevy na nájmu od státu musíte uzavřít dodatek k nájemní smlouvě s pronajímatelem. Už jsou uzavřeny?

Ještě ne, uzavřenu máme zhruba třetinu dodatků. Ale jednání finišují a vypadá to, že se ve většině případů domluvíme. Obchodní centra trochu využívala pozice síly. Ale já myslím, že podepsat tento dodatek je výhodné pro obě strany. Pronajímatel má svých sedmdesát procent nájmu jistých, my také část zaplatíme a budeme dělat vše pro to, aby se situace vrátila do běžných kolejí.

 

Advokáti zastupující nájemce říkají, že je časté, že se pronajímatelé snaží prosadit do dodatku podmínky navíc…

Přesně tak. Mezi obchodními centry byly výjimky, které řekly „Nebudeme řešit druhý půlrok, je tu dohoda a tu podepíšeme“. Většina se ale snažila vytvořit si pro sebe výhodnější prostor.

 

Je situace dnes taková, že budete muset nějakou prodejnu trvale uzavřít?

V tuhle chvíli ne, ale nevíme, co bude dál. Jak to bude vypadat na podzim, jestli se tato situace bude opakovat. Máme některé extrémní případy jako v Palladiu: plochu tisíc metrů čtverečních, to je náš největší obchod, vlajková prodejna. Tam je velmi složitá situace, kdy máme ohromné náklady, spoustu zboží, které jsme tam předem objednali. Teď ho nedokážeme vyprodat, protože nám chybí padesát procent zákazníků. I když se ho snažíme přesouvat v rámci prodejen, zbyde nám ho tam hodně.

 

Pro dosažení státní pomoci s nájemným musíte dopředu zaplatit padesát procent nájmu a sedmdesát procent DPH. Je to problém při těch výpadcích tržeb?

Je to velký problém. Naštěstí se nám podařilo dosáhnout na úvěr v programu Covid Praha, což nám pomohlo, abychom tuto složitou dobu přežili. Jinak by nám snad pomohla mateřská společnost, ale ti mají přes sto obchodů v Německu a podobné problémy.

 

Jak jste vlastně dokázali přežít v době, když jste měli tržby nula?

Extrémní byly první dva a půl měsíce, než jsme dostali první pomoc a než vláda řekla, kdy se budou obchody zase otevírat, a nastavila podpůrné programy. Neplatili jsme nájemné, jako většina nájemců, protože jsme neměli z čeho. Díky tomu jsme toto období přežili.

 

Obchodní centra na tom v tomto směru asi taky nejsou nejlépe…

My jsme přišli o obrat za dva měsíce, kdy bylo zavřeno, centra dostanou sedmdesát procent nájmu. Navíc ztrácíme na obratu i v dalších měsících a nákladů na pronájmy prostor se nezbavíme. I to, že vystřelilo ze začátku euro o deset procent nahoru, nám uškodilo. Platíme téměř vše v eurech, zboží i nájmy. Takže nám ze dne na den vyskočily náklady o deset procent. Ale máme skvělé zaměstnance a věřím, že to společně zvládneme.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama